2018.07.01-től jelentősen módosul a kiállított és befogadott számlák ÁFA tartalmával kapcsolatos adatszolgáltatás. Mielőtt mélyebben is belemennénk, fontos, hogy alanyi adómentes vállalkozókra nem vonatkozik az adatszolgáltatási kötelezettség, így ha ilyen vállalkozással rendelkezel, akkor egyelőre nincs teendőd. Arra kell figyelni, ha esetleg bekerülsz az ÁFA körbe, ne felejtsd el regisztrálni magad a rendszerbe.
Mi is ez az online adatszolgáltatás?
Számlakibocsátóként teljesítendő adatszolgáltatás adóértékhatára 1 millió forintról 100 ezer forintra csökken. Ennek megfelelően:
• számlázó programmal történő számlázás esetén a számlaadatok a számlázó programból a kiállítás után azonnal, XML formátumban, interneten keresztül továbbítandók a NAV-nak
• nyomtatvány felhasználásával történő számlázás (vagyis kézi számlázás) esetén az adatszolgáltatást 5 naptári napon belül kell teljesíteni, mégpedig úgy, hogy a számla vagy a számlával egy tekintet alá eső okirat adatait egy megadott webes felületen kell rögzíteni.
Számlabefogadóként a tételes adatszolgáltatás változatlanul az áfabevallásban és az adólevonási jog érvényesítéséhez kapcsolódóan teljesítendő. Az adóértékhatár 2018. július 1-jével ebben a körben is 100 ezer forintra csökken. A tételes adatszolgáltatás teljesítéséhez az adóalany – a számlázó programból a NAV-hoz továbbított, illetve nyomdai úton előállított számla esetén a webes felületre feltöltött számlaadatok alapján – a számára kibocsátott számlák adatait a NAV rendszeréből lekérdezheti.
Mi a teendőm, amennyiben számlázó programot használok?
A számlázó programok többsége már elvégezte a szükséges fejlesztéseket, hogy a rendszer automatikusan továbbítsa az adatokat a NAV felé, így az adatszolgáltatásnak emberi beavatkozás nélkül, a számlázó programból automatikusan kell történnie.
Amennyiben nem vagyunk benne biztosak, hogy a program szolgáltatója elvégezte a szükséges fejlesztéseket, próbáljunk meg a weboldalukon vagy telefonon tájékozódni.
Az automatikus online adatküldéshez a vállalkozásoknak egy egyszeri regisztráció szükséges a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által létrehozott felületen, ami az alábbi linken érhető el:
https://onlineszamla.nav.gov.hu/regisztracio/start
(Jelenleg még csak a tesztüzem működik)
Mi a teendőm, amennyiben számlatömböt használok?
Amennyiben a kibocsátott számlában az ÁFA értéke eléri a 100 ezer forintot, de az 500 ezer forintot nem haladja meg, a számla kibocsátását követő 5 NAPTÁRI NAPON BELÜL a NAV által biztosított felületen fel kell tölteni a számla adatait.
Amennyiben a számla ÁFA tartalma eléri vagy meghaladja az 500 ezer forintot, úgy az adatszolgáltatást a számla kibocsátását követő NAPTÁRI NAPON BELÜL kell elvégezni.
Az adatszolgáltatás kézzel, számlatömbben vagy íven kiállított számlák módosítása, stornózása esetében is kötelező, ugyanazzal a határidővel és értékhatárral.
A felület használatához előzetesen regisztráció szükséges, ami az alábbi linken érhető el:
https://onlineszamla.nav.gov.hu/regisztracio/start
(Jelenleg még csak a tesztüzem működik)
A rendszer, illetve az online felület élesítése június második felében várható, de a kormány egyértelmű törekvése, hogy minél többen térjenek át az online számlázó rendszerek használatára.
A NAV kis bemutató videóját itt tudod megtekinteni: