Mi a bevételi nyilvántartás?
Bevételi nyilvántartás lényege, hogy ellenőrizhető módon nyilvántart és rögzít minden olyan
adatot, amely az adókötelezettség teljesítéséhez és a teljesítés ellenőrzéséhez szükséges.
Ez azért fontos, mert a bevételi nyilvántartás lesz az alapja a KATA bevallásunknak. A nyilvántartásban bevételeinket időrendben kell szerepeltetni, és azt a számlák, banki bizonylatok által jól követhető módon kell összeállítanunk. Nyilvántartásunkat legegyszerűbben egy Excel fájlban vezethetjük.
Mit tartalmazzon?
A bevételi nyilvántartás kötelező elemei a következők.
- sorszám, amire az időrendiség követhetősége miatt van szükség
- a bizonylat sorszáma, ami az általunk kiállított számla, nyugta sorszáma
- a bevétel összege
- a bevétel megszerzésének időpontja.
Ezen kívül felvezethetjük még a vevő nevét, címét és adószámát is, amire akkor lehet szükség, ha valamelyik partnernél 1M Ft feletti bevétel miatt adatszolgáltatási kötelezettségünk van.
Devizás bevételek
Kérdésként szokott felmerülni, hogy a devizás bevételeket mi alapján számoljuk el. Amennyiben a devizában kiállított számla ellenértéke Forintos bankszámlára érkezik meg, akkor a Forintban jóváírt összeget kell szerepeltetni a bevételi nyilvántartásban. Amennyiben viszont az összeg devizában folyik be, akkor az összeg jóváírásának napján érvényes MNB árfolyamon kell forintosítani az összeget és azt kell beírni a bevételi nyilvántartásunkba.
A bevétel megszerzésének időpontja
A bevétel megszerzésének időpontja, amennyiben készpénzes számláról vagy nyugtáról van szó, akkor a bizonylat kelte. Ebben az esetben a bevétel megszerzésének időpontját maga a számla vagy nyugta igazolja.
Átutalásos számlák esetében pedig az összeg banki jóváírásának a napja lesz a bevétel megszerzés időpontja, amit bankkivonattal tudunk igazolni.
A nyilvántartásban adatot rögzíteni, módosítani és törölni csak bizonylat alapján lehet, úgy hogy az eredeti adat a módosítást, illetve a törlést követően is megállapítható legyen. Ezért fontos, hogy a nyilvántartás minden számlát, így a rontott, stornózott, helyesbített számlák adatai is tartalmazza.
5 évig meg kell őrizni
A nyilvántartást a számlákkal és banki bizonylatokkal együtt az adóévet követő 5. év végéig kell megőrizni, azaz például a 2018-as nyilvántartást 2023.12.31-ig.
95
Kedves Enikő,
Katá-s egyéni vállalkozó vagyok. Igénybe tudom-e venni a családi adókedvezményt? Amennyiben igen, hogyan tudom ezt megtenni, milyen nyomtatványt kell kitöltenem?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: Miskolczi Zoltán
Kedves Enikő!
A tervem az, hogy főállás mellett KATA-s egyéni vállalkozásba kezdek. Gondolom ez nem befolyásolja, ha kisbabám lesz, és GYED-et, GYES-t szeretnék felvenni. Viszont megfordult a fejemben, hogy ha jól megy, félállás mellett vállalkoznék, ilyenkor bonyolultabbá válik a GYED, GYES-re menés, vagy a későbbiekben ehhez szükséges a járulékokat ilyenkor is fizeti a munkáltató?
Köszönöm: Szofi