Mostani cikkünkben egy olyan KATAsztrófát fogunk feldolgozni, ami sajnos sokakkal megtörténhet. A vállalkozás megszüntetése után jogosan érezheted, hogy igazságtalanság, amit történt, de visszacsinálni sajnos már nem lehet. Vágjunk bele, hogy miről is van szó, és hogyan tudsz védekezni ellene.

Adott egy vállalkozó, aki már évek óta katázik. Rutinos katásnak mondható, és meg is él a vállalkozásából. A vállalkozás székhelyeként korábban megadott ingatlan nem az ő tulajdonában van, hanem a szüleié. 2019-ben úgy dönt, hogy tevékenységét bővíti, ezért újakat vesz fel. Mint utólag kiderült a felvett tevékenység végzettséghez kötött.

Itt térnék ki egy hatalmas hiányosságra. A NAV weboldalán ugyan megtalálhatóak a tevékenységi körök és azok leírása (ÖVTJ, TEÁOR), és egy másik weboldalon (https://engedelykoteles.mkik.hu/) lehet szemezgetni, hogy mi kötött végzettséghez, engedélyhez, bejelentéshez.

De nincs egy egységes, mindenre kiterjedő lista, ahol egyszerűen meg lehetne nézni az összes tevékenységet és annak kritériumait. Vagyis jelenleg információmorzsákból lehet csak szemezgetni. Ha mindenre kiterjedő választ szeretnénk kapni, akkor be kell fáradnunk az önkormányzathoz, és személyesen meg kell kérdeznünk.

Nem tudom, hogy ők milyen listából dolgoznak és azt miért nem lehet közzétenni, hogy egyszerűbb legyen a tevékenység kiválasztása, de mindenesetre jelenleg sajnos ez a helyzet.

https://engedelykoteles.mkik.hu/ oldalon lehet ellenőrizni, hogy melyik tevékenységek engedélykötelesek, de azt nem, hogy melyik szakképesítéshez kötött.

Szóval visszatérve a témához. Néhány héttel a tevékenység felvétele után kapott a vállalkozó egy levelet az ügyfélkapus tárhelyére, miszerint mutassa be a végzettségét igazoló dokumentumot, illetve a székhelyhasználati nyilatkozatot is.

Itt emlékeztetnék mindenkit, hogy már egy több éve élő vállalkozásról beszélünk, így a székhelyhasználati nyilatkozat bekérése már valószínűleg megtörtént, ha pedig nem, akkor az felvet némi információáramlási hibát a rendszerben.

Az ügyfélkapura érkezett levelet a vállalkozó sajnos figyelmen kívül hagyta, amit nem is nyitott meg és mivel 30 nap után a rendszer automatikusan törli (ha nem helyezzük át a tartós tárhelyre), így végül a feledés homályába merült.

Nem sokra rá érkezett a következő kijózanító levél, hogy a több éve működő vállalkozást a székhelyhasználati nyilatkozat és a végzettséget igazoló dokumentum hiányában megszüntették.

Az ügy pikantériája, hogy a vállalkozó sajnos még ezt a levelet sem olvasta el, így csak hónapokkal később derült ki, hogy a vállalkozása már nem is él. Ezen idő alatt a NAV-hoz beküldött havi adatszolgáltatásra sem kapott hibaüzenetet és a törlés is csak véletlenül derült ki, vagyis hogy a vállalkozást hónapokkal ezelőtt hivatalból megszüntette az önkormányzat, mivel törvénytelenül működött.

A vállalkozás megszüntetése és ennek napvilágra kerülése között eltelt időszakra kénytelen lesz SZJA szerint adózni, ami nagyjából 1M Ft plusz költséget jelent a vállalkozónak. Nem beszélve arról, hogy 2 évig nem lehet újra katás egyéni vállalkozó, ezért egy új KATÁ-s Bt.-t kell alapítania ügyvédi díjjal, és annak minden macerájával együtt (szükséges kültag, külön
vállalkozói bankszámlaszám, nincsen lehetőség szüneteltetésre és egy esetleges megszüntetés is minimum 4-5 hónap).

A vállalkozó megpróbált eljárni az önkormányzatnál, ahol egyébként látták, hogy egyik ügyfélkapus levél sem került megnyitásra. Azt a választ kapta, hogy valaki ilyenkor küld egy postai levelet is, de valaki nem. Mivel az adott ügyintéző nem küldött és a vállalkozó nem olvasta az ügyfélkapus leveleket, így a vállalkozást sajnos megszűntették. Az önkormányzatos
ügyintéző kedvesen jelezte, hogy örüljön a vállalkozó, hogy ez már pár hónapon belül kiderült, mert valaki 1 év után jön csak rá, hogy már rég megszűnt a vállalkozása.

Hol a hiba a rendszerben?
Nyilván a vállalkozónak nagy a szerepe, hogy az ügyfélkapura érkezett levél nem kerül megnyitásra, de nem elhanyagolható az önkormányzat szerepe sem. Számos kérdést felvet az eset, aminek a vége sajnos az lett, hogy az egyéni vállalkozást megszüntették, mellyel jelentős adóhátrány érte a vállalkozót, de úgy tűnik, hogy visszacsinálni ezt sajnos már nem lehet, így fontos, hogy mindig ellenőrizzük tárhelyünket és az oda érkezett értesítőket.

 

 

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal

 

Lakó Enikő

Lakó Enikő több mint 10 éves szakmai tapasztalattal rendelkező, mérlegképes könyvelő és adótanácsadó. A Nueva Könyvelő és Adótanácsadó Iroda társalapítója továbbá a katakonyveles.hu tulajdonosa és a katasleszek.hu szakmai koordinátora.

More Posts

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Nem szeretnél lemaradni a fontos határidőkről, hírekről és változásokról a KATA adózással kapcsolatban?

Nem szeretnél lemaradni a fontos határidőkről, hírekről és változásokról a KATA adózással kapcsolatban?

Íratkozz fel hírlevelünkre!

Sikeresen felíratkoztál a hírlevelünkre!